8 Ağustos 2010 Pazar

LİMON AĞACI


LİMON AĞACI


( The Lemon Tree)


Yazarı: Sandy Tolan


Yayınevi: Pegasus


Basım Yılı:1. Baskı - Kasım 2008


Sayfa Sayısı: 400




'' Bir Arap, Bir Yahudi ve Ortadoğu'nun Kalbi''


Lisedeyken Dostoyevski'nin kitaplarını okurdum. Ama nasıl okumak. Sayfalar süren betimlemelere şöyle bir göz atar, en yakın konuşma cümlesine kadar o sayfaları okumazdım. Olay örgüsü, roman karakterlerinin konuşmaları, betimlemelerden daha çok ilgimi çekerdi.


Bu kitapta da sayfalar süren tarihi ve siyasi kısımlara gözucuyla bakıp direkt Beşir ve Dalia'nın olduğu sayfalara geçtim. Zira Filistin ve İsrail arasındaki olayların tarihi ve siyasi geçmişi kitapta okunası bir dille ele alınmamış. Fakat bu geçmiş hakkında epey emek harcandığı belli. Takdirlerimi sunuyorum.


İsrail ve Filistin arasındaki savaşta gerek din kardeşliği, gerek tarihi kardeşlikten ötürü tarafım belli. Ayrıca İsrail'in haydutluklarının savunulur bir tarafını bulmuyorum. Ama komple bütün Yahudileri de ''kötü'' diye genellemeyi elbette yanlış buluyorum. Beşir de bu önyargısını zaten Dalia sayesinde aşıyor.


Filistinli Beşir ve ailesinin yaşadığı eve, onlar oradan gitmek zorunda kalınca, Bulgaristan'dan gelen Dalia ve ailesi yerleşiyor. Bir başkasının bıraktığı evde yaşamak...Evini bir başkasının yaşamına terketmek...


Tümüyle gerçek olaylardan ortaya çıkan ve İsrail'e Filistin'li gözüyle, Filistin'e de Yahudi gözüyle bakmamızı sağlayan kitabın, ah bir de çevirisi güzel olsaydı, tadından yenmezdi. Ancak çevirisi imla ve noktalama hatalarıyla, anlatım bozukluklarıyla dolu. Sonraki baskılarda düzeltmişlerdir belki.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder