20 Mart 2011 Pazar

FÜREYA


FÜREYA

Yazarı: Ayşe Kulin


Yayınevi: Remzi Kitabevi


Basım Yılı: 1.Basım Ocak 2000, 25.bASIM şUBAT 2000


Sayfa Sayısı:348


Hani bir tezahürat vardı ya, ''Nouma bizi diskoya götür'' diye. İşte aynen bu ses tonuyla Ayşe Kulin'e seslenmek istiyorum ''Kulin benim biyografimi yaz.''

Türkiye'nin ilk kadın seramik sanatçısı Füreya Koral'ın hayatının anlatıldığı bu kitabı okuduktan sonra Ayşe Kulin tarafından bir biyografimin yazılmasını çok arzuladım. Bundan önce ''Adı Aylin''i okumuştum. O da sürükleyici bir dille yazılmıştı. Gerçi ben henüz ''Biyografisi yazılacak insan'' düzeyine erişmiş olduğumu sanmıyorum ama o günler de gelir diye umut ediyorum. İşte o zaman Ayşe Kulin yazsın benim bşyografimi. Kesin güzelliği dillere destan bir kadın olarak yansıtır. Aylin'i ve Füreya'yı öyle yazmıştı. Ben de isterim.


Kitaba ve Füreya Koral'ın hayatına gelirsek; bir kere Füreya doğuştan şanslılardan. Zaten zengin ve sanatçı bir ailenin içine doğmuş. Hele ki dayısının Halikarnas Balıkçısı olarak bilinen Cevat Şakir olması çok enteresan.


Padişahlığın son dönemleri ve Cumhuriyeti görmüş bir nesilden gelen Füreya, deli dolu hayalleri olan bir genç kızken, çok yanlış bir evlilik yapıyor. Bu sancılı evlilik sona erince Kılıç Ali ile evleniyor. Bu dönemde Atatürk ve yakın çevresiyle münasebeti oluyor. Yemek ziyafetleri, sohbetler falan.


Sonra Kılıç Ali'den de boşanıyor. Bu arada hayatının nerdeyse tümünde kendisine aşık olan birileri çıkıyor. Hasta yatağında bile.
Verem nedeniyle uzun yıllar tedavi görüyor. Bu süreçte ablası ona plastik hamur gibi birşey veriyor ve seramiğe ilgisinin ilk kıvılcımı böylece başlamış oluyor. 40 yalında başladığı seramik sanatında 40.yılını dolduracak kadar ilerliyor. Önemliödüller alıyor, pekçok öğrenci yetiştiriyor.

Velhasıl dolu dolu bir ömür geçirmiş oluyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder