20 Ağustos 2016 Cumartesi

BULANTI




BULANTI

(La Nausee)

Jean Paul Sartre

1938

Can Sanat Yayınları

30. Basım - Şubat 2016

Fransızca Aslından Çeviren: Selâhattin Hilâv

260 sayfa


Antoine Roquentin, tarihi bir isim hakkında araştırmalar yaparken  kendi var oluşu ile ilgili kafa yormaya başlıyor.

"Farkına varmıştım zaten; benim var olmaya hakkım yoktu. Rasgele ortaya çıkmıştım; bir taş, bir bitki, bir mikrop gibi var olup gidiyordum." sf.130

"Derdim yok benim, mirasyedi gibi param da var. Patronum da, karım da, çocuklarım da yok, sadece varım, hepsi bu. Bu dert öyle belirsiz, öyle metafizik bir şey ki, utanıyorum doğrusu." sf.159

"Bu geçici bir huysuzluk ya da bir hastalık değil; kendi öz varlığım." sf.188

Önce yalnızlığını fark ediyor.

"Dün neler yaptıklarını sorsanız, hiç şaşırmadan iki sözcükle anlatıverirler. Bana sorulsa apışıp kalırdım. Vaktimi nasıl geçirdiğim, uzun zamandan beri kimsenin umurunda değil. İnsan yalnız yaşayınca bir şey anlatmanın bile ne olduğunu unutuyor." sf.23

Günlük yazmaya karar veriyor. Biraz dağınık da olsa aklına gelenleri yazıveriyor.

"Başıma gelenleri kendime anlatmaya alışkın değilim, olayları art arda koyamıyorum, önemli olanı ayırt edemiyorum." sf.27

Sıklıkla gittiği kütüphanedeki kütüphaneci ile konuşuyor bazen
.
"Hepimiz şurada oturmuşuz, o değerli varoluşumuzu sürdürmek için yiyip içiyoruz. Oysa, var olmaya devam etmemiz için hiçbir, ama hiçbir sebep yok." sf.167

Ben de öyle düşünüyorum.
Kendi hayatım dahil, milyonlarca insan ölsek, yeryüzünde hiçbir şey değişmez. O halde niye varız ki?

*

Tekdüze hayatına heyecan katan şey, eski sevgilisi Anny'nin bir mektup yazıp onu görmek istemesi.

Buluşuyorlar ama Anny, adamı aşağılayıp duruyor:

"Demek, her zamanki gibi salaksın." sf.203

"Eskisi kadar zevksiz olup olmadığını anlamak istiyorum." sf.205

Niye böyle konuşuyorsun kadın? Adam zaten varoluş sancısı çekiyor. Hem sanki sen çok şeysin.

Bir aksiyon olmuyor eski sevgiliyle buluşmasından.

En sonunda ele aldığı tarihi isim hakkında araştırma yapmaktan vazgeçiyor, şehri de terk ediyor. Gidiyor.

*

Kimi eleştirmenler romanı hastalıklı bir durumun ifadesi olarak değerlendirmiş. (Kitabın arka kapağında öyle yazıyor.)

Sizsiniz hastalıklı durum. 

Roquentin gibi hayattaki varoluşunun amacını düşünmek en sağlıklı insan davranışı. Aksine, buna hiç kafa yormamış insan hastadır. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder