18 Şubat 2017 Cumartesi

VADİDEKİ ZAMBAK


VADİDEKİ ZAMBAK

( Le Lys Dans La Vallee)

Honore de Balzac

1835

Çeviren: Cemal Süreya

Alkım Yayınevi

1. Baskı - 2004

290 sayfa


Felix, zor bir çocukluk geçiriyor. Annesi tarafından sevilmiyor. Okulda da kendisini yalnız hissediyor.

Bir gün bir baloda gördüğü kadının omuzlarından çok etkileniyor. Kadını omzundan öpüveriyor. 

Kadın kızmıyor ona. Hatta aşık oluyorlar birbirlerine.

Fakat kadın evli ve çocuklu.

Felix, kadın ve ailesiyle tanışıyor, onlara komşu oluyor. 

Henriette, kadının adı.

Henriette'nin kocasının sinir krizleri, çocuklarının hastalıkları... Hepsine tanık oluyor Felix.

Ama elinden bir şey gelmiyor. Henriette, aralarındaki ilişkinin mesafesini korumaya çalışıyor.

*

Daha sonra Arabelle adında bir kadın Felix'e aşık oluyor. Bu kadın da evli ama Henriette gibi davranmıyor. Felix ile gönlünce birlikte oluyor. 

Felix,bu kadın için sadece erkekliğine yenik düşüp birliktae olduğunu söylüyor Henriette'ye ama Henriette üzüntüsünden yataklara düşüp ölüyor.

Arabelle ise daha sonra Felix'e bir yabancıymış gibi davranıyor.

*

Felix, tüm bunları yeni sevgilisi Natalie'ye anlatıyor. Kitap aslında Natalie'ye yazılmış bir mektup.

*

Natalie, Felix'işn gönül maceralarını okuduktan sonra ona enfes bir cevap veriyor:

"Ben sizden ihtiyatsız bir dilekte bulundum, bir kadınım ben, Havva'nın kızıydım, bu yüzden böyle bir hareketi yapmam doğaldı; size düşen ise vereceğiniz cevabın doğurabileceği sonuçları kestirebilmekti. Gerçeği saklayarak beni aldatmanız gerekirdi, ileride size teşekkür borçlu olurdum. Mutlu erkeklerin erdemlerinin neden ibaret olduğuna dikkat etmediniz mi hiç? Daha önce kimseyi sevmediklerini, ömürlerinde ilk bizi sevdiklerini söylerlerken onların ne büyük bir cömertlik içinde olduklarını anlayamadınız mı?" sf.289


Yani her macerayı anlatmamak gerektiğini söylüyor:

"Biliyor musunuz bu işte en çok kime acıdım? Seveceğiniz dördüncü kadına. Çünkü o, ister istemez üç kişiyle çarpışmak zorunda kalacak." sf.287

Son olarak Nathalie, "Bende hayaletlerle çarpışacak göz yok." diyerek Felix'e veda ediyor.

*

Yıllar evvel okuyup yazdığım yorum: http://birazkitap.blogspot.com.tr/2012/09/vadideki-zambak.html

2 yorum: